Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Moniuszkowska tradycja

Podczas koncertu inaugurującego festiwal

Archiwum Miejski Klub im. Jana Kiepury, Michał Kusiak

Podczas koncertu inaugurującego festiwal

Tradycja i kultura moniuszkowskiej epoki była tematem wiodącym XVIII Międzynarodowego Festiwalu „Sosnowieckie Dni Muzyki Znanej i Nieznanej”. Honorowy patronat nad festiwalem, który odbył się w dniach 22-28 kwietnia br., objął bp diecezji sosnowieckiej Grzegorz Kaszak, marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski i prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rok 2019 został ustanowiony przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i UNESCO Rokiem Stanisława Moniuszki. W maju przypada 200. rocznica urodzin kompozytora, dyrygenta, dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie oraz twórcy polskiej opery narodowej. Tegoroczny festiwal, którego organizatorem jest Miejski Klub im. Jana Kiepury, poświęcony był zatem tradycji moniuszkowskiej epoki. Ojciec polskiej opery narodowej stworzył ok. 268 utworów religijnych, symfonicznych, kameralnych i solowych, tworzył operetki i pisał kantaty. Był niezwykle wszechstronny i utalentowany.

Muzyka łączy

W specjalnym słowie do dyrektora i twórcy festiwalu Michała Górala – patron festiwalu bp Grzegorz Kaszak napisał: „Cieszę się, że festiwal na stałe wpisał się w kulturalną mapę Sosnowca, a jego tegoroczna odsłona, nawiązująca do 200. rocznicy urodzin naszego wybitnego kompozytora, przybliży słuchaczom twórczość ojca polskiej opery narodowej i kulturę epoki, w której powstały jego wspaniałe dzieła. Jestem przekonany, że i w tym roku będziemy mogli delektować się pięknem muzyki prezentowanej podczas trwania festiwalu”. Przypomnijmy, idea zorganizowania festiwalu muzycznego w rodzinnym mieście Jana Kiepury zrodziła się we wrześniu 2001 r., a pierwsza edycja festiwalu wystartowała już na wiosnę 2002 r. Inicjatorem i pomysłodawcą przedsięwzięcia był Michał Góral, który wymyślił jego profil i ustalił wstępny program. Jednak aby projekt mógł zostać zrealizowany, potrzebne było wsparcie i pomoc wielu osób. Rokrocznie patronat honorowy nad festiwalem obejmują Prezydent Miasta Sosnowca i Ksiądz Biskup Diecezji Sosnowieckiej, a od 2010 r. Marszałek Województwa Śląskiego. Od samego początku festiwal może liczyć na wsparcie Urzędu Miejskiego w Sosnowcu. I jeszcze jedno – koncerty festiwalowe nie mogłyby się odbyć, gdyby nie przychylność sosnowieckich parafii, m.in. pw. św. Andrzeja Boboli, św. Joachima, Najświętszego Serca Pana Jezusa, a także kościoła ewangelicko-augsburskiego pw. św. Jana i cerkwi prawosławnej pw. śś. Wiery, Nadziei, Luby i Matki ich Zofii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Festiwalowe wieczory

Tegoroczny festiwal zainaugurował koncert Orkiestry Smyczkowej Simfonietta Drohobycka pod dyrekcją Romana Bahrija, ze śpiewem Natalii Czumank. Muzyczny wieczór odbył się 22 kwietnia w kościele pw. św. Joachima w Sosnowcu. Sinfonietta Drohobycka powstała w 1978 r. jako kameralna orkiestra College’u Muzycznego im. V. Barwińskiego. Od tego czasu zespół odbył wiele tras koncertowych po Europie. W orkiestrze grają profesjonalni artyści muzycy oraz profesorowie Uniwersytetu Muzycznego w Drohobyczu. Kierownik zespołu oferuje także możliwość współpracy z orkiestrą szczególnie uzdolnionym młodym adeptom uniwersytetu. Program orkiestry obejmuje najważniejsze dzieła muzyczne od baroku po utwory kompozytorów współczesnych.

Drugi festiwalowy wieczór to kameralne spotkanie z harfą i śpiewem. 24 kwietnia w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Sosnowcu wystąpiła Katarzyna Wiwer – sopran oraz Agnieszka Kaczmarek-Bialic – harfa. Artystki zaprezentowały utwory Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza. Trzeci koncert odbył się 25 kwietnia w kościele ewangelicko-augsburskim św. Jana w Sosnowcu, wystąpił Lwowski Kwartet Akordeonowy z utworami m.in. Bacha, Vivaldiego, Mozarta i Moniuszki.

Spotkanie z muzyką i historią

Niezwykle ciekawie wyglądał czwarty festiwalowy wieczór poświęcony w całości ojcu opery narodowej, który odbył się 26 kwietnia w kościele pw. św. Andrzeja Boboli w Sosnowcu. Wystąpiła Magdalena Idzik – mezzosopran, Maciej Przestrzelski – skrzypce, Marek Karwowski – wiolonczela, Monika Polaczek-Przestrzelska – fortepian, a koncert poprowadziła Elżbieta Janowska-Moniuszko – prapraprawnuczka Stanisława Moniuszki! Elżbieta Stanisława Alicja Janowska-Moniuszko z zawodu jest tłumaczem języka hiszpańskiego. Jest jednym z ponad 60-ciorga autentycznych potomków znakomitego kompozytora XIX wieku – Stanisława Moniuszki. Ze strony matki – Danuty Moniuszko-Janowskiej jest jego potomkiem w prostej linii, w V pokoleniu, po synu kompozytora, Stanisławie.

Piąty wieczór, 27 kwietnia, to koncert organowy w kościele pw. św. Joachima w Sosnowcu. Utwory Henryka Miłka zagrał Rościsław Wygranienko. XVIII Międzynarodowy Festiwal „Sosnowieckie Dni Muzyki Znanej i Nieznanej” zakończył 28 kwietnia występ Warszawskiej Orkiestry Kameralnej „Impressione”. Muzycy zagrali w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. Jana Kiepury w Sosnowcu.

Podziel się:

Oceń:

2019-04-30 09:16

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Kompozytorski geniusz cz. 2

„Halka” Stanisława Moniuszki w Teatrze Estonia w Tallinnie. Scena z udziałem
Olgi Tideberg i Martina Tarasa – 1937 r.

NAC

„Halka” Stanisława Moniuszki w Teatrze Estonia w Tallinnie. Scena z udziałem Olgi Tideberg i Martina Tarasa – 1937 r.

Z ks. dr. hab. Pawłem Sobierajskim – profesorem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, duszpasterzem środowisk twórczych diecezji sosnowieckiej – o operze „Halka” Stanisława Moniuszki rozmawia Piotr Lorenc.

Więcej ...

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość + Litania Loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj jest miesiącem w sposób szczególny poświęconym Maryi. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, niezwykle popularne są w tym czasie nabożeństwa majowe. [Treść Litanii Loretańskiej na końcu artykułu]

Więcej ...

Turniej WTA w Madrycie - Świątek awansowała do finału

2024-05-02 17:32
Iga Świątek

PAP/Daniel Gonzalez

Iga Świątek

Liderka światowego rankingu tenisistek Iga Świątek łatwo wygrała z Amerykanką Madison Keys 6:1, 6:3 i awansowała do finału turnieju WTA 1000 na kortach ziemnych w Madrycie. Mecz trwał godzinę i 11 minut.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Papież wyniósł ks. Nykiela do godności biskupiej

Kościół

Papież wyniósł ks. Nykiela do godności biskupiej

Bytom: Profanacja Najświętszego Sakramentu. Rozrzucone i...

Kościół

Bytom: Profanacja Najświętszego Sakramentu. Rozrzucone i...

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Wiara

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Rodzina

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Święta Mama

Kościół

Święta Mama

Matka Boża Dobrej Rady

Wiara

Matka Boża Dobrej Rady

#PodcastUmajony (odcinek 1.): Bez przesady

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 1.): Bez przesady

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst

Wiara

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst