Reklama

Zdrowie

Rehabilitant radzi

Jak przygotować się do urlopu zimowego

Bożena Sztajner/Niedziela

Zwiększona aktywność fizyczna w dużej mierze przyczynia się do powstania wielu kontuzji lub urazów. Szczególnie w sezonie zimowym narażeni jesteśmy na takie zjawiska dość często. Jazda na nartach, łyżwach oraz sankach niesie za sobą wiele nieprzewidzianych niebezpieczeństw. Dlatego należy odpowiednio i fachowo przygotować się do zimowego urlopu.

W pierwszej kolejności należy w sposób stopniowy, a przede wszystkim przemyślany systematycznie zwiększać aktywność ruchową. Nasz organizm zazwyczaj nie jest do tego przygotowany. A odpowiednia praca serca, płuc oraz stawów ważna jest dla prawidłowego funkcjonowania całego ustroju. Na początek zalecałbym skontaktowanie się ze specjalistą np. rehabilitantem, który nas zbada i wskaże najlepsze rozwiązania mające na celu poprawę sprawności.

Trzeba pamiętać, że aktywność ruchowa musi być dostosowana do wieku, wydolności organizmu oraz do współistniejących chorób. Nieodpowiednie dawkowanie aktywności fizycznej może doprowadzić do przeciążeń narządu ruchu lub bólu kręgosłupa.

W pierwszym etapie przygotowania do sezonu zimowego zalecałbym spacery np. w parku lub poza miastem, tam gdzie jest dużo terenów zielonych. Ten rodzaj aktywności z pewnością jest bezpieczny dla każdego, a poza tym na świeżym powietrzu możemy się zrelaksować i odprężyć po trudach całego dnia. Wskazane są też zajęcia na basenie, które doskonale rozruszają nasze ciało.

Kolejną częścią przygotowania będą różnego rodzaju ćwiczenia.
Należy wykonywać szczególnie ćwiczenia rozciągające, które w doskonały sposób uelastycznią nasze mięśnie i więzadła. Jest wiele ćwiczeń, które możemy wykonać w domu. Klasyczny przykład: stoimy w pozycji wyprostowanej, następnie wykonujemy skłon do przodu w kierunku podłogi. Podczas tego ćwiczenia stopniowo rozciągają się mięśnie przykręgosłupowe oraz mięśnie kończyn dolnych. W czasie jazdy na nartach lub łyżwach bardzo przydatne będą ćwiczenia równoważne, mające za zadanie stabilizowanie ciała podczas ruchu. W tym przypadku wykonujemy np. ćwiczenie polegające na staniu na jednej nodze z równocześnie podniesionymi i wyprostowanymi rękoma nad głową. Dla osób mniej sprawnych zalecam ćwiczenia ogólnousprawniających, poprawiających ruchomość naszego ciała. W tym celu można wykonywać wymachy rąk do przodu i do tyłu, jak również półprzysiady czy wypady nóg do boku.

Reklama

W przygotowaniu do omawianego sezonu jest również wskazane wykonywanie ćwiczeń koordynacyjnych pomagających nam w dużym stopniu uniknąć nieprzewidzianych sytuacji w postaci poślizgnięcia się lub upadku. Aby temu zaradzić należy udać się do gabinetu fizjoterapeutycznego. Podczas zajęć terapeuta dobierze nam i wskaże jak wykonać ćwiczenia na niestabilnym podłożu np. dyskach wypełnionych powietrzem. Dzięki takim ćwiczeniom będziemy sprawniej reagować na różnego rodzaju utraty równowagi.

Prawidłowe przygotowanie organizmu do zwiększonej aktywności ruchowej nie jest łatwe i wymaga dużego zaangażowania. Ale z pewnością dużą motywacją może być perspektywa miłych chwil spędzonych na stoku narciarskim lub na lodowisku. To zapewni nam dużo radości i naładuje „akumulatory” na dalszą część roku.

2020-01-13 13:31

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Sposób na zimowy urlop

Niedziela Ogólnopolska 2/2020, str. 56

mmcenter.pl

Więcej ...

Za tydzień rozpoczyna się Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu

2020-02-16 15:44

Andrey Cherkasov/fotolia.com

Nauczanie Sługi Bożego kard. Stefana Wyszyńskiego towarzyszyć będzie obchodom najbliższego Tygodnia Modlitw o Trzeźwość Narodu, który potrwa od 23 do 29 lutego. Okolicznościowe materiały zawiera vademecum „Apostoł Trzeźwości” – rocznik wydawany przez Zespół KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych. W opracowaniu zwraca się uwagę na troskę o to, by dzieci doświadczały szczęścia w trzeźwych rodzinach.

Więcej ...

Warsztaty Muzyki Gospel

2020-02-17 08:43

Archiwum

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Pierwszy w historii kina film o Najświętszym Sercu...

Wiara

Pierwszy w historii kina film o Najświętszym Sercu...

Ten wybór jest oczywisty!

Wiara

Ten wybór jest oczywisty!

Watykan: Franciszek podziękował kard. Müllerowi

Aktualności

Watykan: Franciszek podziękował kard. Müllerowi

Znak pokoju zamiast znaku nienawiści - Tau rozpoczyna...

Polska

Znak pokoju zamiast znaku nienawiści - Tau rozpoczyna...

Św. Walenty - patron zakochanych i chorych na padaczkę

Święci i błogosławieni

Św. Walenty - patron zakochanych i chorych na padaczkę

Ks. Piotr Pawlukiewicz: Temat Pana Boga jest dzisiaj w...

Duchowość

Ks. Piotr Pawlukiewicz: Temat Pana Boga jest dzisiaj w...

Historia objawień i kultu w Lourdes

Kościół

Historia objawień i kultu w Lourdes

Mocny głos kard. Saraha przed ogłoszeniem „Querida...

Kościół

Mocny głos kard. Saraha przed ogłoszeniem „Querida...

Namaszczenie chorych - sakrament ludzi żyjących

Namaszczenie chorych - sakrament ludzi żyjących