Reklama

W wolnej chwili

Kardiolodzy przygotowali „listę kontrolną”, która pomoże pacjentom w przygotowaniu do e-wizyty

Adobe.Stock.pl

Eksperci Sekcji Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego opracowali tzw. listę kontrolną dla wszystkich pacjentów korzystających z e-wizyty lekarskiej. Jednostronicowy szablon ma usprawnić telekonsultację i pomóc pacjentowi dobrze się do niej przygotować.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bezpłatny formularz do wydruku można pobrać ze strony: Zobacz

„Jeśli chodzi o konsultacje lekarskie, obecna dynamiczna sytuacja epidemiczna powoduje, że zdalne formy opieki telemedycznej w wielu przypadkach są i wciąż będą formułą pierwszego wyboru – zarówno ze strony chorych, jak i placówek ochrony zdrowia, które zaproponują je swoim pacjentom” – uważa w informacji przesłanej PAP prof. Andrzej Przybylski, przewodniczący Sekcji Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z obserwacji kardiologów i innych lekarzy wynika, że pomimo początkowych obaw coraz więcej pacjentów dobrze odnajduje się w zdalnych formach konsultacji medycznych. Najczęstszymi wyzwaniami w prawidłowej realizacji e-wizyty okazują się nie problemy techniczne, lecz zwykłe kwestie organizacyjne.

„Brak przygotowanego numeru PESEL, gorączkow


Podziel się cytatem
e poszukiwania ostatnich wyników badań czy wyciszony telefon to przykłady komplikacji, które od czasu do czasu się zdarzają, a których można łatwo uniknąć, odpowiednio przygotowując się do e-konsultacji lekarskiej. Z myślą o pacjentach przygotowaliśmy prosty jednostronicowy szablon w formie listy kontrolnej, który usprawni przygotowania i przebieg zdanej konsultacji" – informuje prof. Andrzej Przybylski, kierownik Kliniki Kardiologii z Pododdziałem Ostrych Zespołów Wieńcowych Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Reklama

Opracowany przez ekspertów Sekcji Rytmu Serca PTK formularz zawiera miejsce na zapisanie daty i godziny planowanej e-wizyty oraz listę informacji, o które może zapytać lekarz.

Reklama

„Pytanie o PESEL zadajemy zgodnie z przepisami prawa, by mieć pewność, że właściwie zweryfikowaliśmy tożsamość naszego pacjenta. Standardem, zwłaszcza w przypadku nowych pacjentów, są pytania o schorzenia przewlekłe i stale przyjmowane leki oraz o ich dawki. Lekarz może zapytać także o to, na co uczulony jest pacjent. Przygotowanie tych informacji pozwoli uniknąć nerwowych poszukiwań i zaoszczędzić nawet kilkanaście minut. W realiach bardzo napiętego harmonogramu e-wizyt w obecnych, trudnych warunkach epidemicznych każda minuta jest na wagę złota, a zatem naprawdę warto postarać się jak najlepiej przygotować do telekonsultacji” – zachęca prof. Andrzej Przybylski.

Chociaż zdalna forma wizyty znacząco ogranicza możliwości zbadania pacjenta, pomocnymi informacjami dla lekarza są parametry, które w wielu przypadkach może samodzielnie zmierzyć i podać sam pacjent.

„Jestem diabetykiem z innymi schorzeniami towarzyszącymi. W moim przypadku podczas wizyty zawsze pada pytanie o wartości poziomu cukru i ciśnienia tętniczego krwi. Regularnie prowadzę pomiary za pomocą domowego ciśnieniomierza i glukometru, a wyniki zapisuję w dzienniczku pacjenta. Na wizycie po prostu pokazuję lekarzowi ostatnie wartości” – opisuje Anna Grądzka, pacjentka z Warszawy.

Reklama

Podczas zdalnej wizyty często zdarza się pacjentom zapomnieć o ważnym pytaniu do lekarza lub poproszeniu go o wystawienie recepty na stale przyjmowane leki. Wynika to z tego, że podczas e-wizyty poruszanych jest wiele kwestii, od organizacyjno-technicznych do medycznych, dlatego nawet ważna sprawa może łatwo umknąć z pamięci.

„W formularzu pacjenta zaprojektowaliśmy osobne moduły: +Zapytać lekarza o+ i +Poprosić o wystawienie recepty na+. Zależało nam, by pacjentom jak najłatwiej było uporządkować myśli i podczas wizyty jasno przedstawić lekarzowi swoje pytania, wątpliwości i potrzeby. Wtedy my, lekarze, jesteśmy w stanie możliwie najskuteczniej pomóc naszym chorym” – zapewnia prof. Andrzej Przybylski.

Specjalne miejsce w formularzu pacjenta zajmuje moduł poświęcony przygotowaniu technicznemu do e-wizyty. „Czy telefon jest naładowany a dzwonek niewyciszony? Czy mam dostęp do internetu a ustawienie internetowej kamerki jest właściwe? Czy przygotowałem notes i długopis, by łatwo zanotować zalecenia przekazywane przez lekarza? Zadanie sobie tych pytań przed e-wizytą pomoże zrealizować zdalną konsultację spokojnie i skorzystać z niej najlepiej, jak to możliwe” – przekonuje prof. Andrzej Przybylski. (PAP)

zbw/ ekr/

Podziel się:

Oceń:

2020-10-16 07:05

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Będzie łatwiej do lekarza specjalisty

Alex E. Proimos / Foter.com / CC BY

Już od 1 marca br. nielimitowane wizyty do neurologa, endokrynologa, ortopedy i kardiologa!

Więcej ...

Św. Florian, żołnierz, męczennik

Archiwum OSP Kurów

Więcej ...

Łódzcy proboszczowie spotkali się z Ojcem Świętym Franciszkiem

2024-05-04 16:00

ks. Wiesław Kamiński

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Zatrzymajmy się dziś i mocno przyjmijmy krzyż naszego...

Wiara

Zatrzymajmy się dziś i mocno przyjmijmy krzyż naszego...

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Św. Florian, żołnierz, męczennik

Święci i błogosławieni

Św. Florian, żołnierz, męczennik

Wytrwajcie w miłości mojej!

Wiara

Wytrwajcie w miłości mojej!

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Rodzina

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Święta Mama

Kościół

Święta Mama